Згідно стандартів вищої освіти атестація студентів інженерно-педагогічних спеціальностей з метою підтвердження освітнього рівня «спеціаліст» здійснюється за допомогою системи спеціальних завдань «Засоби діагностики якості вищої освіти» під час кваліфікаційного державного міждисциплінарного іспиту з професійної педагогічної підготовки.

Мета кваліфікаційного державного міждисциплінарного іспиту з професійної педагогічної підготовки - перевірка і оцінка теоретичного й прикладного рівнів сформованості у майбутніх інженерів-педагогів таких професійних педагогічних компетенцій, як методологічна і технологічна. Зазначені компетенції передбачають:

  • методологічна - знання загальнонаукової методології, сформованість світогляду, дотримання філософсько-методологічних засад педагогіки й психології у процесі обґрунтування оптимальних способів здійснення навчально-виховного процесу у ВНЗ;

  • технологічна – реалізація різнорівневих навчально-виховних проектів засобами інноваційних технологій, застосування психо-діагностичних методик.

Концепція кваліфікаційного державного міждисциплінарного іспиту з професійної педагогічної підготовки.

Кваліфікаційний державний міждисциплінарний іспит з професійної педагогічної підготовки проводиться згідно СВО МОНУ «Освітньо-кваліфікаційна характеристика» спеціаліста інженерно-педагогічних спеціальностей і складається з двох етапів:

1-й етап – тестова перевірка знань з психолого-педагогічного циклу навчальних дисциплін («Психологічне забезпечення професійної діяльності в освіті», «Інноваційні технології в освіті»);

2-й етап – перевірка умінь щодо системного обґрунтування відповідей на запитання за програмами психолого-педагогічних дисциплін.

До складання кваліфікаційного державного міждисциплінарного іспиту з професійної педагогічної підготовки допускаються студенти, які виконали всі вимоги навчального плану та програм зі спеціальності.

Зміст екзаменаційних завдань.

На першому етапі кваліфікаційного державного іспиту студенту видається білет, що містить 20 тестових завдань закритого типу для перевірки рівня теоретичної підготовки з дисциплін психолого-педагогічного циклу.

На другому етапі студент отримує 2 запитання репродуктивного рівня, що вимагають повного, чіткого й конкретного розкриття змісту базових понять, а також демонстрації логіки отримання усіх висновків, ілюстрації прийнятих рішень за допомогою сукупності психолого-педагогічних прикладів з теорії і практики професійної освіти.

Час, що надається на відповіді студентам дорівнює 4-м академічним годинам.

Завдання для кваліфікаційного державного міждисциплінарного іспиту з професійної педагогічної підготовки складають викладачі кафедр «Практичної психології» і «Педагогіки та методики професійного навчання». Вони розглядаються і затверджуються протоколом засідання кафедри «Практичної психології».

Склад державної екзаменаційної комісії

Державна екзаменаційна комісія створюється у складі:

- голова, затверджена Міністерством освіти і науки України;

- проректор;

- декан факультету;

- завідувач кафедри;

- 1 викладач кафедри практичної психології;

- 1 викладач кафедри педагогіки та методики професійного навчання;

- секретар.

Засідання державної комісії оформлюється протоколом. Тривалість засідання не повинна перевищувати 6 академічних годин на добу.

Критерії оцінки.

Результати кваліфікаційного державного міждисциплінарного іспиту з професійної педагогічної підготовки оцінюються за шкалою:

- правильна відповідь на кожне з 20 тестових запитань – 3 бали;

- максимальна кількість балів, яку може набрати студент за кожну з двох наданих відповідей – 20 балів. 19-20 балів – це високий рівень відповіді, який характеризується повнотою (розкрито зміст всіх базових понять; за допомогою доцільних характеристик, класифікацій та інших логічних прийомів встановлено всі суттєві зв’язки між поняттями), чіткістю (наявні однозначне тлумачення понять, наступність у поданні фактів, залученні аргументів), обґрунтованістю (вибір аргументів та спосіб побудови обґрунтування є раціональним, доцільним, ефективним), конкретністю (кожний висновок підтверджено певними міркуваннями, проілюстровано комплексом прикладів). 10-18 балів - це середній рівень відповіді, для якого характерним є часткова відповідність вимогам повноти, чіткості, обґрунтованості, конкретності. 1-9 балів – це низький рівень відповіді, коли суттєво порушено головні вимоги до якості відповіді, спостерігається взагалі невідповідність певній або всім вимогам.

Рішення державної екзаменаційної комісії про оцінку знань, виявлених при складанні іспиту, приймається на закритому засіданні комісії відкритим голосуванням звичайною кількістю голосів членів комісії, які брали участь у її засіданні. Рішення державної екзаменаційної комісії є правомірним, якщо у її засіданні брали участь не менше 50% членів комісії. При однаковій кількості голосів голос голови комісії є вирішальним.

 

Перелік основних тем:

Дисципліна «Психологічне забезпечення професійної діяльності в освіті»

1. Професійне становлення особистості.

2. Психологічні основи діяльності та особистості учнів.

3. Психологія професійного навчання. Розвиток в професійному навчанні.

4. Психологічні засади інноваційної педагогічної діяльності.

5. Психологія стресу та емоційного вигорання.

6. Психологія конфлікту.

7. Професійні деформації педагога.

Дисципліна «Інноваційні технології в освіті»

1. Інноваційні виміри сучасної освіти.

2 . Інноваційна культура інженера-педагога.

3. Основи інноватизації освітніх процесів.

4. Навчальний тренінг у процесі вивчення спецдисциплін.

5. Ділова гра у інженерно-педагогічній діяльності.

6. Кейс-технології у професійній освіті.

7. Основи педагогічної евристики.

8. Здоров’язберігаючі технології в освіті.

9. Технології упровадження, систематизації та узагальнення інноваційної діяльності суб’єктів педагогічного процесу

 

Література:

  1. Вікова та педагогічна психологія: навч. посібник для студ. вищих навч. закладів/ О. В. Скрипченко [та ін.]; Нац. пед. ун-т ім. М. П. Драгоманова. 3-тє вид., випр. і доп.. К.: Каравела, 2012. 400 с.

  2. Видра О.Г. Вікова та педагогічна психологія: Навчальний посібник / О.Г.Видра. К.: Центр учбової літератури, 2011. 112 с.

  3. Глуханюк Н. С. Психология профессионализации педагога / Н.С.Глуха-нюк. 2-е изд., доп. Екатеринбург: Изд-во Рос. гос. проф.-пед. ун-та, 2005. 261с.

  4. Дусавицкий А. К. Развитие личности в учебной деятельности /А.К.Дусавицкий. - М.: Дом педагогики, 1996. - 208 с.

  5. Заброцький М. М.  Педагогічна психологія: Курс лекцій для вищих закладів освіти за спец. "Педагогіка"/ М. М. Заброцький; Межрегіон. Академія управління персоналом. К.: МАУП, 2000. 100 с.

  6. Зеер Э. Ф. Психология профессий / Э. Ф. Зеер. – Екатеринбург : Изд-во Урал. гос. проф.-пед. ун-та, 1997. – 244 с.

  7. Зеер Э. Ф. Психология профессионального образования / Э.Ф. Зеер. – Екатеринбург: Изд-во Урал. гос. проф.-пед. ун-та, 2000. – 244 с.

  8. Ильин Е. П. Мотивация и мотивы / Е. П. Ильин. – СПб. : Питер, 2011. – 890 с. – (Серия "Мастера психологии").

  9. Інноваційні технології навчання у діяльності інженера-педагога: навчальний посібник для інженерів-педагогів : у 2 ч. / [Коваленко О.Е., Штефан Л.В., Лисенко С.А., та ін.] ; за ред. О.Е. Коваленко, Л.В. Штефан. – Х.: Вид-во ТОВ «Цифрова друкарня №1», 2013. – Ч.1: Теоретичні основи. – 195 с.

  10. Інноваційні технології навчання у діяльності інженера-педагога: навчальний посібник для інженерів-педагогів : у 2 ч. / [Коваленко О.Е., Штефан Л.В., Бєлова О.К. та ін.] ; за ред. О.Е. Коваленко, Л.В. Штефан. – Х.: Вид-во ТОВ «Цифрова друкарня №1», 2013. – Ч.2: Практичні рекомендації. – 156 с.

  11. Климов Е. А. Психология профессионального самоопределения : учеб. пособие для вузов / Е. А. Климов. – Ростов н/Д : Феникс, 1996. – 512 с.

  12. Митина Л.М. Профессиональная деятельность и здоровье педагога / Л. М. Митина, Г. В. Митин, О.А. Анисимова. – М. : Академия, 2005.

  13. Митина Л. М. Психология развития конкурентоспособной личности / Л. М. Митина. – М., «МПСИ»,2002. – 400 с.

  14. Підготовка учнів до професійного навчання і праці (психолого-пе-дагогічні основи): Навч. посібник / Під ред. Г. О. Балла, П. С. Перепелиці, В. В. Рибалки. – К.: Наукова думка, 2000. –188 с.

  15. Професійна освіта: Словник / Під ред. Н. Г. Ничкало. – К.: Вища школа, 2000. – 381 с.

  16. Психология инновационной деятельности. Курс лекций: Учебное пособие для студентов, обучающихся по направлению подготовки 220600 «Инноватика» / сост. Н. В. Сербиновская ; Южно-Российский государственный университет экономики и сервиса. – Шахты: ЮРГУЭС, 2012. – 88 с.

  17. Психологические тесты / Под ред. А. А. Карелина: В 2 Т. - М.: Гуманит. изд. центр ВЛАДОС, 2003. - Т.1. - 312 с. - Т.2. - 248 с.

  18. Савчин М. В. Соціальна педагогічна психологія: Навчальний посібник для студентів вузів / М.В.Савчин. – Дрогобич: Відродження, 1998. – 298 с.

  19. Столяренко Л. Д. Педагогическая психология: учеб. пособие для студ. высших учеб. заведениях/ Л. Д. Столяренко. 3-е изд., доп. и перераб.. Ростов-на-Дону: Феникс, 2004. 544 с.

  20. Цимбалюк І. М.Підвищення професійної кваліфікації: психологія педагогічної праці: навч.-метод. посібник для вищих навч. закладів/ І. М. Цимбалюк. 2-ге вид.. К.: ВД "Професiонал", 2004. 150 с.

  21. Шматков Є.В. Новітні інноваційні технології навчання [Текст] : навч. посібник для вищих навч. закладів інж.-пед. спец. / Є. В. Шматков, Д. В. Коваленко ; Укр. інж.-пед. академія. - Х. : Контраст, 2008. - 172 с.

  22. Штефан Л. В. Інноваційні технології в освіті: навч. посіб. для студентів вищ. навч. закл. інж.-пед. спец. / Л. В. Штефан. – Х. : Точка, 2012. – 174 с.

  23. Штефан Л. В. Формування інноваційної культури майбутніх інженерів-педагогів : монографія / Л.В. Штефан. – Х. : Зебра, 2012. – 350 с.